Sjuksköterska för medlemmar

Om du, som är medlem hos oss, har någon medicinsk fråga eller behöver råd för att försöka få kontroll över din huvudvärk kan vår huvudvärkssjuksköterska Monicha ge dig stöd och hjälpa till.

Monicha berättar: ”Mitt uppdrag är att ge medlemmarna stöd, information och vägledning med utgångspunkt i självhjälp och egenvård. Jag kan informera och tillhandahålla fakta om läkemedel och behandling så att den enskilda medlemmen har ett underlag vid diskussion med sin läkare.”

För att komma i kontakt med Monicha mailar du din fråga till:
radgivning@huvudvarksforbundet.se

Du kan även ringa till Monicha. Måndagar klockan 9.00–10.00 svarar hon på frågor från våra medlemmar. Telefon: 08-120 797 60.

Några goda råd från Monicha:

• Kom ihåg att du har en neurologisk sjukdom om du har migrän – du behöver inte be om ursäkt för att du begär hjälp eller måste få vila ensam och ha tyst och mörkt.
  • När du ringer till din Vårdcentral, fråga om det finns någon huvudvärksintresserad läkare. Oftast behövs inte en neurolog men engagemang och intresse från läkaren är ovärderligt.
  • Det är inte farligt att stressa ibland – men du måste få återhämtning!
  • Se till att också ta hand om dej själv, inte bara alla andra. Du är skyldig att också ge dej själv ett bra liv.

Monicha Norén
är Leg. sjuksköterska, vidareutbildad i medicin och kirurgi. De senaste 15 åren har hon också arbetat som föreläsare/utbildare inom avslappning, stresshantering, kroppskännedom och mental träning i Sverige, Norge och Danmark. Under denna tid, även med hjälp av dessa tekniker, behandlat många egna patienter där flertalet haft huvudvärks- problem. Sedan september 2013 arbetar Monicha som klinikchef på Migränkliniken i Värnamo.